Il sonno e le sue patologie

Responsabile Scientifico/Coordinatore: Dott.ssa PROVINI Federica

Studio neurofisiologico, con metodiche video-polisonnografiche, di tutte le patologie del sonno, con particolare riferimento ai fenomeni motori semplici e comportamentali ad esordio dal sonno.

LS5_6 Neural basis of behavior (e.g. sleep, consciousness, addiction) LS5_7 - Neurological disorders (e.g. neurodegenerative diseases, seizures)

Giovanna Calandra Buonaura

Pietro Cortelli

Professore ordinario

Paolo Garagnani

Professore associato

Federica Provini

LODDO Giuseppe (Dottorando)

BALDINI Tommaso (Specializzando)

BENINI Matteo (Specializzando)

BALDELLI Luca (Specializzando)

Filomena Miele, Tecnico Neurofisiopatologia DIBINEM; Giuseppe Caltabiano, Tecnico Neurofisiopatologia DIBINEM; Francesco Mignani, Tecnico Neurofisiopatologia Co.co.co IRCCS-ISNB; Linda Cilea, Tecnico Neurofisiopatologia IRCCS-ISNB; Alessandra Laffi, Tecnico Unibo Cat. C; Monica Turtura, Tecnico Unibo Cat. C

Collaborazioni internazionali: Masahisa Katsuno, Professor of Neurology, Nagoya University, Japan; Marianne Dieterich Professor of Neurology and Johannes Levin Professor of Neurology, Ludwig-Maximilians-Universität München, Germany; Dominic Thyagarajan Professor of Neurology and Kelly Bertram Professor of Neurology, Monash University, Austria (International collaboration for at risk cohort of Lewy body disease). Kailash. P. Bhatia, Professor of Neurology, University College London (UCL), Institute of Neurology, London, United Kingdom; Pablo Mir, Professor of Neurology, Unidad de Trastornos del Movimiento, Servicio de Neurología y Neurofisiología Clínica, Instituto de Biomedicina de Sevilla, Hospital Universitario Virgen del Rocío/CSIC/Universidad de Sevilla, Seville, Spain; Brit Mollenhauer, Professor of Neurology, Department of Neurology, University Medical Center Göttingen, Göttingen, Germany and Paracelsus-Elena-Klinik Kassel, Kassel, Germany; Claudia Trenkwalder, Professor of Neurology, Department of Neurology, University Medical Center Göttingen, Göttingen, Germany and Paracelsus-Elena-Klinik Kassel, Kassel, Germany (PROPAG-AGEING consortium).

Progetti finanziati:

- RFO

- 2016-2019: Progetto Horizon 2020, fase 2. “PROPAGAGEING: The continuum between healthy ageing and idiopathic Parkinson Disease with a propagation perspective of inflammation and damage: the search for new diagnostic, prognostic and therapeutic targets”.

- Trial clinici: Dose finding IIb study of Bavisant to evaluate its safety and efficacy in the treatment of excessive daytime sleepiness inn Parkinson Disease. CASPAR study